4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi
Kanunu1 uygulamasına ilişkin olarak
aşağıda belirtilen hususlara göre işlem yapılması
uygun görülmüştür.
A) ELEKTRİK ÜRETİMİNDE
YAKIT OLARAK KULLANILACAK MALLARDA İSTİSNA
UYGULAMASI
5784 sayılı "Elektrik Piyasası
Kanunu ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanun"un2 10 uncu
maddesiyle 6/6/2002 tarih ve 4760 sayılı Özel
Tüketim Vergisi Kanununa eklenen Geçici Madde 5 ile
31/12/2012 tarihine kadar, Kanuna ekli (I) sayılı
listenin (A) cetvelinde yer alan 2710.19.61.00.11,
2710.19.61.00.19, 2710.19.63.00.11,
2710.19.63.00.19, 2710.19.65.00.11,
2710.19.65.00.19, 2710.19.69.00.11 ve
2710.19.69.00.99 G.T.İ.P. numaralı malların yalnızca
elektrik üretiminde kullanılmak üzere teslimi ile
birincil yakıtı doğalgaz ve ikincil yakıtı akaryakıt
olan santrallara Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı
talimatı veya onayı ile Kanuna ekli (I) sayılı
listenin (A) cetvelinde yer alan 2710.19.41.00.11,
2710.19.41.00.18, 2710.19.45.00.11, 2710.19.45.00.12
ve 2710.19.49.00.11. numaralı malların aynı amaçla
kullanılmak üzere teslimi vergiden müstesna edilmiş
ve bu maddenin uygulanmasına ilişkin usul ve
esasları belirleme yetkisi Maliye Bakanlığına
verilmiştir.
Söz konusu Maddenin uygulamasına
ilişkin usul ve esaslar aşağıda yer almaktadır.
1. TANIMLAR
Bu Tebliğin uygulanmasında;
İstisna:
9/7/2008 tarih ve 5784 sayılı Elektrik Piyasası
Kanunu ve Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına
Dair Kanunun 10 uncu maddesiyle 6/6/2002 tarih ve
4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) Kanununa
eklenen Geçici Madde 5'te yer alan istisna hükmünü,
Fuel oil: ÖTV
Kanununun Geçici 5 inci maddesi kapsamında yalnızca
elektrik üretiminde kullanılmak üzere teslimi
vergiden istisna edilmiş olan ve bu Kanuna ekli (I)
sayılı listenin (A) cetvelinde 2710.19.61.00.11,
2710.19.61.00.19, 2710.19.63.00.11,
2710.19.63.00.19, 2710.19.65.00.11,
2710.19.65.00.19, 2710.19.69.00.11 ve
2710.19.69.00.99 G.T.İ.P. numaraları ile yer alan
malları,
Motorin: ÖTV
Kanununun Geçici 5 inci maddesi kapsamında yalnızca
elektrik üretiminde kullanılmak üzere teslimi
vergiden istisna edilmiş olan ve bu Kanuna ekli (I)
sayılı listenin (A) cetvelinde 2710.19.41.00.11,
2710.19.41.00.18, 2710.19.45.00.11, 2710.19.45.00.12
ve 2710.19.49.00.11 G.T.İ.P. numaraları ile yer alan
malları,
Üretici: Maliye
Bakanlığı tarafından verilen "İstisna Kapsamında
Fuel Oil Satın Alma Belgesi"ni veya Enerji ve Tabii
Kaynaklar Bakanlığınca verilen "İstisna Kapsamında
Motorin Satın Alma İzin Belgesi"ni haiz olan ve
20/2/2001 tarihli ve 4628 sayılı Elektrik Piyasası
Kanununda3 belirtilen "Üretim Lisansı,
Otoprodüktör Lisansı veya Otoprodüktör Grubu Lisansı
" sahibi tüzel kişiler ile 4/12/1984 tarihli ve 3096
sayılı Türkiye Elektrik Kurumu Dışındaki
Kuruluşların Elektrik Üretimi, İletimi, Dağıtımı ve
Ticareti ile Görevlendirilmesi Hakkında Kanun4
kapsamındaki "Yap-İşlet-Devret (YİD) Doğalgaz Çevrim
Santralları"nı işleten tüzel kişileri,
İstisna Kapsamında Fuel
Oil Satın Alma İzin Belgesi: İstisna
kapsamında yalnızca elektrik üretiminde kullanılmak
üzere fuel oil satın alacak olan üreticilere Gelir
İdaresi Başkanlığı tarafından verilen ve bir örneği
bu Tebliğin ekinde (EK:1) olarak
yer alan izin belgesini,
İstisna Kapsamında
Motorin Satın Alma İzin Belgesi: Elektrik
arz güvenliğinin sağlanması amacıyla birincil yakıtı
doğalgaz ve ikincil yakıtı motorin olan santrallara
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı talimatı veya
onayı ile verilen ve bir örneği bu Tebliğin ekinde
(EK: 2) olarak yer alan izin
belgesini,
Dağıtıcı: Gelir
İdaresi Başkanlığı tarafından verilen "Dağıtım İzin
Belgesi"ni haiz, 4/12/2003 tarih ve 5015 sayılı
Petrol Piyasası Kanununda5 tanımlanan;
"Rafinerici" ve "Dağıtıcı" yı,
Dağıtım İzin Belgesi:
İstisna kapsamında üreticilere fuel oil ve motorin
satışı yapmak isteyen dağıtıcılara Gelir İdaresi
Başkanlığı tarafından verilen, üzerinde dağıtıcıya
ilişkin bilgilerin yer aldığı, geçerlilik süresi
olan ve bir örneği bu Tebliğin ekinde (EK:3)
olarak yer alan onaylı izin belgesini,
ifade etmektedir.
2. İZİN BELGELERİNİN
VERİLMESİ
Bu Tebliğin yayımı tarihinden
itibaren, yalnızca elektrik üretiminde kullanılmak
üzere satın alınacak fuel oilleri, "İstisna
Kapsamında Fuel Oil Satın Alma İzin Belgesi"ni haiz,
motorinleri ise "İstisna Kapsamında Motorin Satın
Alma İzin Belgesi"ni haiz üreticiler satın
alabileceklerdir.
2.1. İstisna Kapsamında
Fuel Oil Satın Alma İzin Belgesi Verilmesi
Söz konusu belgeyi almak isteyen
üreticilerin;
- Müracaat tarihinde bağlı olduğu
vergi dairesine vadesi geçtiği halde ödenmemiş
kurumlar vergisi ve katma değer vergisi (KDV)
borcunun bulunmaması,
- Yönetim kurulu üyeleri ile
şirket sermayesinin %10'undan fazlasına sahip
olanların affa uğramış olsalar dahi, hırsızlık,
emniyeti suistimal, dolandırıcılık, yalan yere
şahadet, yalan yere yemin, suç tasnii, iftira,
irtikap, rüşvet, ihtilas cürümlerinden biri
dolayısıyla hapis cezası veya 5607 sayılı
Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu6
ile 1567 sayılı Türk Parasının Kıymetini Koruma
Hakkında Kanuna7
muhalefetten mahkum olmamaları, 3713 sayılı Terörle
Mücadele Kanunu8
kapsamına giren suçlardan hükümlü bulunmamaları ve
4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununda9
yazılı kaçakçılık suçlarını işlememiş olmaları,
-20/2/2001 tarihli ve 4628 sayılı
Elektrik Piyasası Kanunu ve bu Kanunda belirtilen
lisanslara ilişkin usul ve esasların düzenlendiği
yönetmeliğe uygun olarak Enerji Piyasası Düzenleme
Kurumundan (EPDK) alınan Üretim Lisansı,
Otoprodüktör Lisansı veya Otoprodüktör Grubu Lisansı
sahibi olmaları,
gerekmektedir.
Bu şartları haiz üreticiler, söz
konusu izin belgesini alabilmek için aşağıdaki
belgeleri ekleyecekleri bir dilekçe ile KDV yönünden
bağlı oldukları vergi dairesine müracaat
edeceklerdir.
- EPDK'dan alınan "Üretim
Lisansı, Otoprodüktör Lisansı veya Otoprodüktör
Grubu Lisansı"nın aslı veya işletme yetkililerince
kaşe tatbik edilerek onaylanmış örneği,
- Sanayi sicil belgesinin aslı
veya işletme yetkililerince kaşe tatbik edilerek
onaylanmış örneği,
İlgili vergi dairesi söz konusu
müracaat üzerine, üreticinin bağlı olduğu vergi
dairesine vadesi geçtiği halde ödenmemiş kurumlar
vergisi ve KDV borcu olup olmadığını sorgulayarak
İstisna Kapsamında Fuel Oil Satın Alma İzin Belgesi
verecektir. Vergi daireleri verdikleri
belgede üreticilere ilişkin olarak yer alan
bilgileri, belgenin verildiği günün akşamına kadar
Gelir İdaresi Başkanlığı Uygulama ve Veri Yönetimi
Daire Başkanlığınca hazırlanacak ve Yardımcı
Uygulamalar/Merkezi İşlemler altında yer alacak "
ÖTV İstisnası Kapsamında Fuel Oil Satın Alma İzin
Belgesine Sahip Üreticiler" formuna işleyeceklerdir.
Genel ve özel bütçeli idareler,
il özel idareleri, belediyeler ve sermayesinin %
51'i veya daha fazlası bunlara ait olan kuruluşlar
ile özelleştirme kapsam ve programına alınmış olup
hisselerinin yarısından fazlası yukarıda sayılan
kuruluşlara ait olan kuruluşlara İstisna Kapsamında
Fuel Oil Satın Alma İzin Belgesi verilmesinde
yukarıdaki şartlar ve belgeler aranılmayacaktır.
2.2.
İstisna Kapsamında Motorin Satın Alma İzin Belgesi
Verilmesi
Elektrik arz güvenliğinin
sıkıntıya girmesi halinde, bu sıkıntının
giderilebilmesi amacıyla birincil yakıtı doğalgaz ve
ikincil yakıtı motorin olan santrallardan üretim
kapasitesi bakımından oluşabilecek arz açığını
karşılayacağı tespit edilenlere, sıkıntının
giderileceği süreyle geçerli olmak üzere Enerji ve
Tabii Kaynaklar Bakanlığının talimatı veya onayı ile
bu Tebliğin ekinde (EK: 2) olarak yer alan izin
belgesinin verilmesi uygun görülmüştür. Söz konusu
Bakanlıkça verilen bu izin belgelerinin birer
örneğinin Gelir İdaresi Başkanlığı'na gönderilmesi
gerekmektedir.
Söz konusu izin belgesinin
verilmesine ilişkin usul ve esaslar Enerji ve Tabii
Kaynaklar Bakanlığı tarafından belirlenir.
3. İSTİSNA KAPSAMINDA
FUEL OİL VE/VEYA MOTORİN TESLİM EDEBİLECEK OLANLAR,
GEREKLİ BELGELER VE İŞLEMLER
İstisna kapsamında teslim
edilecek olan fuel oil ve motorini yalnızca, ÖTV
mükellefiyetinin bulunduğu yer vergi dairesinden
alınan ve geçerlilik süresi dolmamış olan "Dağıtım
İzin Belgesi"ni haiz dağıtıcılar teslim edebilirler.
Genel ve özel bütçeli idareler,
il özel idareleri ile sermayesinin % 51'i veya daha
fazlası bunlara ait olan kuruluşlar ve özelleştirme
kapsam ve programına alınmış olup hisselerinin
yarısından fazlası kamuya ait olan kuruluşlar için
dağıtım izin belgesini haiz olma şartı aranmaz.
İlgili vergi dairesinden dağıtım
izin belgesi talep eden dağıtıcıların aşağıdaki
şartları taşıması gerekmektedir.
- Dağıtım izin belgesi için vergi
dairesine müracaat tarihinde herhangi bir vergi
borcu bulunmaması,
- Yönetim kurulu üyeleri ile
şirket sermayesinin %10'undan fazlasına sahip
olanların affa uğramış olsalar dahi, hırsızlık,
emniyeti suistimal, dolandırıcılık, yalan yere
şahadet, yalan yere yemin, suç tasnii, iftira,
irtikap, rüşvet, ihtilas cürümlerinden biri
dolayısıyla hapis cezası veya 5607 sayılı
Kaçakçılıkla Mücadele Kanunu ile 1567 sayılı Türk
Parasının Kıymetini Koruma Hakkında Kanuna
muhalefetten mahkum olmamaları, 3713 sayılı Terörle
Mücadele Kanunu kapsamına giren suçlardan hükümlü
bulunmamaları ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununda
yazılı kaçakçılık suçlarını işlememiş olmaları,
- Bu Tebliğin ekinde bir örneği
yer alan (EK:4) "Yakıt Dağıtım Taahhütnamesi" ni
ilgili vergi dairesine vermiş olmaları.
Dağıtıcıların, dağıtım izin
belgesi aldıktan sonra söz konusu belgeyi alabilmek
için gerekli olan şartlardan bir ya da birkaçını
ihlal etmeleri halinde, dağıtım izin belgesi ilgili
vergi dairesi tarafından iptal edilecektir.
4. DAĞITICILAR TARAFINDAN
ÜRETİCİLERE FUEL OİL VE/VEYA MOTORİN TESLİMİ
İstisna kapsamındaki
dağıtıcılardan fuel oil satın almak isteyen
üreticiler, "İstisna Kapsamında Fuel Oil Satın Alma
İzin Belgesi"nin, motorin satın almak isteyenler ise
"İstisna Kapsamında Motorin Satın Alma İzin
Belgesi"nin işletme yetkililerince kaşe tatbik
edilerek onaylanmış örneği ile bu Tebliğ ekinde
(EK:5) olarak yer alan "Talep
ve Taahhütname"nin bir örneğini dağıtıcılara
vereceklerdir.
4.1. Dağıtıcıların İthal
Ettikleri Fuel Oil ve/veya Motorini Üreticilere
İstisna Kapsamında Teslim ve Beyanı
Üreticilere istisna kapsamında
teslim edilecek olan fuel oil
ve/veya motorini, yalnızca dağıtıcılar teslim
edebilirler. Dağıtıcılar ithal ettikleri fuel oil
ve/veya motorini üreticilere tesliminde, teslim
tarihi itibariyle hesaplanacak ÖTV tutarını fatura
bedeline dahil etmeyecekler ancak, fatura bedeline
dahil edilmeyen ÖTV tutarını düzenlenen
faturada "ÖTV Kanununun Geçici 5 inci
Maddesi Kapsamında Hesaplanıp Fatura Bedeline Dahil
Edilmeyen ÖTV Tutarı ................ YTL'dir"
şerhi ile göstereceklerdir.
Dağıtıcılar bu suretle fatura
bedeline dahil etmedikleri ÖTV tutarlarını ve teslim
ettikleri fuel oil ve/veya motorin miktarlarını, (1)
numaralı ÖTV beyannamesinin "İstisnalar ve
İndirimler" bölümünün "İstisnalar" kısmında yer alan
"Geçici 5 inci Madde Kapsamında Yapılan Teslimler"
ibaresini seçerek istisna kapsamında beyanda
bulunacaklardır.
Ayrıca dağıtıcılar, bu teslimin
yapıldığı döneme ilişkin verilen ÖTV beyannamesinin
"Ekler" bölümünde yer alan "Geçici 5 inci Madde
Kapsamında Yapılan Teslimler" kısmına, ÖTV Kanununun
Geçici 5 inci Maddesi kapsamında yapılan teslimler
nedeniyle düzenledikleri faturalara ilişkin
bilgileri gireceklerdir.
4.2. Dağıtıcıların
Rafinerilerden ÖTV Ödeyerek Aldıkları Fuel Oil
ve/veya Motorini Üreticilere İstisna Kapsamında
Teslim ve Beyanı
Dağıtıcılar, rafinerilerden ÖTV
ödeyerek satın aldıkları fuel oil ve/veya motorini
üreticilere istisna kapsamında teslim etmeleri
halinde, teslim ettikleri fuel oil ve/veya motorine
ilişkin olarak üreticiler adına düzenleyecekleri
faturalarda, teslim tarihindeki ÖTV tutarını teslim
bedeline dahil etmeyeceklerdir. Bu teslimlere
ilişkin olarak düzenleyecekleri faturada teslim
bedeline dahil edilmeyerek tahsil edilmeyen ÖTV
tutarı "ÖTV Kanununun Geçici 5 inci
Maddesi Kapsamında Tahsil Edilmeyen ÖTV Tutarı
................ YTL'dir" şerhi ile
gösterilecektir.
Dağıtıcıların bu suretle
yaptıkları teslimlere ilişkin tahsil etmediği ÖTV
tutarları, rafinericilerden aldıkları mallar için
hesaplanacak ÖTV tutarından mahsup edilecektir.
Mahsup için, dağıtıcıların üreticilere istisna
kapsamında teslim ettiği fuel oil ve/veya motorine
ilişkin düzenlediği onaylanmış fatura
fotokopilerinin ekli olduğu listenin, rafinericilere
verilmesi gerekmektedir.
Rafinericiler, öncelikle mal
teslimlerine ilişkin olarak mahsuplaşma yapılmadan
önce hesapladıkları ÖTV tutarlarının tamamını,
mahsuplaşmanın yapıldığı vergilendirme dönemine
ilişkin olarak verecekleri (1) numaralı ÖTV
beyannamesinin "Matrah ve Vergi Bildirimi" bölümünün
"A cetvelindeki Ürünler" kısmında beyan
edeceklerdir. Bu işlemi takiben, rafinericiler
dağıtıcılara teslim edilen fuel oil ve/veya
motorinler ile ilgili mahsup edilerek tahsil
edilmeyen ÖTV tutarlarını ve bu mahsuba ilişkin
miktar bilgilerini mahsuplaşmanın yapıldığı
vergilendirme dönemine ait beyannamenin "İstisnalar
ve İndirimler" bölümünün "Diğer İndirimler" kısmında
yer alan "Geçici 5 inci Madde Kapsamında
Yapılan Mahsuplar" ibaresini seçerek,
mahsup işlemini gerçekleştireceklerdir.
Ayrıca, rafinericilerin
mahsuplaşmanın yapıldığı vergilendirme dönemine
ilişkin olarak verecekleri ÖTV beyannamesinin
"Ekler" bölümünde yer alan "Geçici 5 inci Madde
Kapsamında Yapılan Teslimler" kısmına, ÖTV Kanununun
Geçici 5 inci Maddesi kapsamında yapılan
mahsuplaşmanın dayanağını oluşturan ve dağıtıcılar
tarafından kendilerine verilen faturalara ilişkin
bilgileri girmeleri gerekmektedir.
5. ELEKTRİK ÜRETİMİ VE
ÜRETİME İLİŞKİN BİLDİRİM
Üreticiler, istisna kapsamında
satın aldıkları fuel oilleri ve/veya motorinleri
yalnızca elektrik üretiminde yakıt olarak
kullanmaları halinde, söz konusu istisna
kapsamındaki uygulamadan yararlanabileceklerdir.
Bununla birlikte, söz konusu
malların üreticiler tarafından ısınma, test (YİD
modeli santralların herhangi bir doğalgaz kesintisi
halinde ikincil yakıta geçebilmek için yapacağı
deneme amaçlı faaliyetleri hariç), yağlama ve
benzeri amaçlarla doğrudan elektrik üretim
faaliyetine yönelik olmaksızın yardımcı madde veya
sarf malzemesi olarak kullanılması halinde ise bu
istisna kapsamındaki uygulamadan yararlanılması
mümkün olmayacaktır.
Üreticiler, dağıtıcılardan satın
aldıkları fuel oil ve/veya motorin miktarlarına
ilişkin bilgiler ve bu malları kullanarak elde
ettikleri elektrik enerjisi miktarları bilgileri ile
sanayi ve/veya ticaret odalarından aldıkları
kapasite raporlarının aslı veya işletme
yetkililerince kaşe tatbik edilerek onaylanmış bir
örneğini, her takvim yılının ilk altı aylık 1 inci
dönemi ve kalan altı aylık 2 nci dönemlerini takip
eden aybaşından itibaren 1 aylık süre içerisinde
Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığına, bu Bakanlığın
belirleyeceği usul ve esaslara
uygun olarak göndereceklerdir. Söz konusu Bakanlık
üreticilerden gelen bilgileri kontrol edip
değerlendirerek ve gerektiğinde bu Bakanlık ve/veya
Bakanlığın görevlendireceği Kuruluş tarafından
yerinde denetim yapılarak, bu bildirim ve denetimler
hakkındaki görüşlerini, üreticilerin bildirim veya
denetim tarihini takip eden aybaşından itibaren en
geç iki ay içinde Gelir İdaresi Başkanlığına
bildirecektir.
6. USUL VE ESASLARA
İLİŞKİN SORUMLULUK
Dağıtıcılar ve üreticilerin bu
Tebliğde belirtilen usul ve esaslara uymamaları
halinde, adlarına 213 sayılı Vergi Usul Kanunu
hükümleri uyarınca özel usulsüzlük cezası
uygulanacaktır.
Dağıtıcılar ve üreticilerin bu
Tebliğ ile belirlenen usul ve esaslara uymamaları
nedeni ile vergi ziyaına sebebiyet vermeleri
halinde, ziyaa uğratılan vergi bunlar adına tarh
olunur ve bu tarhiyata Vergi Usul Kanunu hükümlerine
göre vergi ziyaı cezası uygulanır.
Enerji ve Tabii Kaynaklar
Bakanlığı bildirim formlarını süresinde göndermeyen
üreticileri, bildirim formlarının gönderilmesi
gereken ayı izleyen ayın 20 nci günü akşamına kadar
Gelir İdaresi Başkanlığına bildirmek zorundadır. Söz
konusu üreticiler Gelir İdaresi Başkanlığı
tarafından vergi incelemesine sevk edilecektir.
Yapılan vergi incelemesi sonucunda, herhangi bir
vergi tarh edilmesi, bu vergiye ilişkin olarak vergi
ziyaı cezası, gecikme faizi veya gecikme zammı
uygulanması halinde, tarh edilen vergi, uygulanan
ceza, faiz ve zamlar vade tarihine kadar ödenmez ise
vergi daireleri üreticilerin istisna kapsamında fuel
oil satın alma izin belgesi veya istisna kapsamında
motorin satın alma izin belgelerini dondurarak,
bu üreticilerin istisna kapsamında mal
alışlarını durduracaktır.
Üreticilerin işi bırakmaları
halinde, bu Tebliğde belirtilen bildirim formunu işi
bırakma tarihini takip eden ay başından itibaren 1
ay içinde Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığına
göndermeleri gerekmektedir. Bu süre içerisinde sözü
edilen bildirim formlarını Enerji ve Tabii Kaynaklar
Bakanlığına göndermeyenler, söz konusu Bakanlık
tarafından Gelir İdaresi Başkanlığına bildirilmeleri
üzerine vergi incelemesine sevk edilecektir.
B) 1 SERİ NO.LU ÖZEL
TÜKETİM VERGİSİ GENEL TEBLİĞİNDE YAPILAN
DEĞİŞİKLİKLER
1.TEMİNAT UYGULAMALARINA
İLİŞKİN DEĞİŞİKLİKLER
Bu Tebliğin yayımı tarihinden
itibaren uygulanmak üzere, 1 Seri No.lu ÖTV Genel
Tebliğinin10 (9.1.) ve (16.3.)
bölümlerinde aşağıdaki değişiklikler yapılmıştır.
1.1. Tebliğin
(9.1./b) no.lu bölümünün son cümlesi Tebliğ
metninden çıkarılmış ve söz konusu bölüme aşağıdaki
paragraflar eklenmiştir.
"Öte yandan, son iki takvim
yılında düzenlenen vergi inceleme veya yeminli mali
müşavir üretim raporlarında tecil-terkin uygulaması
kapsamında bu Tebliğde belirtilen usul ve esaslara
uygun olarak kullanıldığı belirtilen mal miktarları
esas alınmak suretiyle tespit edilecek azami miktar
ile sınırlı olmak üzere, yukarıda belirlendiği
şekilde hesaplanan teminat tutarının % 5'i kadar
teminat verilmek suretiyle tecil işlemi
yaptırılabilecektir. İndirimli teminattan
yararlananlara bu kapsamda mal teslim eden
mükelleflerin, teslim ettikleri mal miktarı için % 5
oranında teminat verilmek suretiyle tecil işlemi
gerçekleştirilecektir. (I) sayılı listenin (B)
cetvelindeki malları, (I) sayılı listede yer almayan
malların üretiminde kullandığını tevsik edemeyen
imalatçılara tecil-terkin uygulaması kapsamında
yapılan mal teslimlerinde % 5 oranında indirimli
teminat uygulamasından yararlanılması mümkün
bulunmamaktadır.
İmalatçılar, indirimli teminattan
yararlanabilmek amacıyla bir dilekçe ekine
ekleyecekleri söz konusu raporların birer örnekleri
ile bağlı bulundukları vergi dairelerine
başvuracaklardır. Bu başvuru üzerine, vergi dairesi
ÖTV mükellefi satıcıların vergi dairelerinden söz
konusu raporlar uyarınca tecil-terkin uygulaması
kapsamında gerçekleşen kullanım miktarlarına dair
teyit alarak, imalatçıların indirimli teminattan
yararlanabilecekleri azami miktarı bu raporlara
istinaden hesaplayacak ve bu tebliğ ekinde (EK:22)
olarak yer alan " Tecil -Terkin
Kapsamında %5 Oranındaki İndirimli Teminattan
Yararlananlara İlişkin Bilgi Formu"nu düzenleyerek
imalatçılara verecektir.
İmalatçılar, ÖTV mükelleflerine
bu formu ibraz ederek işlem yaptırmak suretiyle
indirimli teminattan yararlanabileceklerdir. Söz
konusu formun ilgili bölümleri mal teslimi sırasında
teslim yapılan miktarla sınırlı olmak üzere, ÖTV
mükelleflerince doldurulup kaşe tatbik edilerek
imzalanacaktır. Bu şekilde kayıt düşülen belgenin
imalatçı tarafından kaşe ve imza ile onaylanmış bir
nüshası ÖTV mükellefine verilecektir.
Diğer taraftan, indirimli
teminattan yararlanabilecek olan imalatçıların,
tecil-terkin kapsamında kullanacakları malları
doğrudan ithal etmeleri halinde, vergi dairesinden
alınan formu gümrük idaresine ibraz etmek suretiyle
ithal ettikleri mal miktarı için % 5 oranında
teminat vererek ithalat işlemini
gerçekleştirebileceklerdir. Söz konusu formun ilgili
bölümleri ithalat sırasında ithal edilen miktarla
sınırlı olmak üzere, gümrük idaresince doldurulup
mühür tatbik edilerek onaylanacaktır. Bu şekilde
kayıt düşülen belgenin imalatçı tarafından kaşe ve
imza ile onaylanmış bir nüshası gümrük idaresine
verilecektir.
(EK:22) bilgi formundaki
indirimli teminattan yararlanılabilecek azami
miktarın aşılması halinde, aşılan kısım için
indirimli teminattan yararlanılamayacağı tabiidir.
Örnek 1: Sanayi
sicil belgesi sahibi imalatçı (A) tecil-terkin
uygulaması kapsamında kauçuk imalinde kullanmak
üzere (I) sayılı listenin (B) cetvelinde
2710.19.99.00.23 G.T.İ.P. numarasında yer alan heavy
neutral isimli baz yağından 2005 yılı aralık ayında
800 kg., 2006 yılı ocak ayında 700 kg., haziran
ayında 600 kg. satın almış, 2006 yılının ekim ayında
ise 500 kg. ithal etmiştir. 2005 yılı aralık ayında
satın alınan mal ve 2006 yılının ocak ayında satın
alınan malın tamamı ile 2006 yılı haziran ayında
satın alınan malın 300 kg.'ı; ekim ayında ithal
edilen maldan ise 200 kg.'ı süresinde kauçuk
imalinde kullanılmıştır. 2005 yılı ve 2006 yılında
satın alınan 2710.19.99.00.23 G.T.İ.P. numarasında
yer alan heavy neutral isimli baz yağın tecil-terkin
uygulaması kapsamında kullanıldığına dair YMM üretim
raporları, 2006 ve 2007 yıllarında imalatçı (A)'nın
mal satın aldığı ÖTV mükelleflerinin vergi dairesine
süresinde ibraz edilmiştir. İthal edilen malın
kullanımına ilişkin YMM üretim raporu ise 2007
yılında kendisinin bağlı olduğu vergi dairesine
süresinde ibraz edilmiştir. İmalatçı (A) indirimli
teminattan yararlanabilmek amacıyla söz konusu
raporların birer örneğini eklediği bir dilekçe ile
bağlı bulunduğu vergi dairesine 2008 yılı ekim
ayında başvuruda bulunmuştur.
Buna göre, imalatçı (A)'nın 2008
yılında % 5 oranında indirimli teminattan
yararlanabileceği azami miktar; 2006 takvim yılı
raporlarında tecil-terkin kapsamında kullanıldığı
tespit edilen 800 kg. ve 2007 takvim yılı
raporlarında tecil-terkin kapsamında kullanıldığı
tespit edilen 1.200 kg. olmak üzere, toplam 2.000
kg. olacaktır.
Diğer taraftan, son iki takvim
yılındaki vergi inceleme veya yeminli mali müşavir
üretim raporlarını ibraz ederek (EK:22) bilgi
formunu alan imalatçılar takip eden takvim yılı veya
yıllarında verecekleri söz konusu raporlara
istinaden %5 oranındaki indirimli teminattan
yararlanmaya devam edeceklerdir.
Bu uygulamadan takip eden
yıllarda da yararlanmak isteyen imalatçılar, (EK:22)
bilgi formuna esas teşkil eden son iki takvim yılını
takip eden takvim yılına ilişkin vergi inceleme veya
yeminli mali müşavir üretim raporları ile birlikte
kendilerinde mevcut bulunan (EK:22) bilgi formunu
vergi dairelerine ibraz edeceklerdir.
Vergi dairelerince, kendilerine
ibraz edilen (EK:22) bilgi formunda varsa azami
miktardan kullanılmayan miktarlar ile yeni ibraz
edilen raporlarda yukarıda belirlendiği şekilde
tecil-terkin uygulaması kapsamında kullanıldığı
tespit edilen mal miktarları esas alınmak suretiyle
imalatçılara %5 oranında indirimli teminattan
yararlanabilecekleri yeni bilgi formu
düzenlenebilecektir. Vergi daireleri imalatçılardan
aldıkları bilgi formlarını ise muhafaza
edeceklerdir.
Örnek 2: Sanayi
sicil belgesi sahibi imalatçı (A) için ilgili vergi
dairesi, 2006 ve 2007 takvim yılı raporlarında
tecil-terkin kapsamında kullanıldığı tespit edilen
toplam 2.000 kg. için indirimli teminat kapsamında
alınabilecek azami miktar tespiti yapmış ve imalatçı
(A)'nın başvurusu üzerine (EK:22) bilgi formu
düzenleyerek 2008 yılı ekim ayında kendisine
vermiştir. İmalatçı (A) 2006 yılı haziran ayında
satın aldığı 2710.19.99.00.23 G.T.İ.P. numarasında
yer alan heavy neutral isimli baz yağından stokta
kalan 300 kg. ve 2006 yılı ekim ayında ithal edilen
aynı maldan stokta kalan 300 kg.'ı tecil-terkin
uygulaması kapsamında süresinde kauçuk imalinde
kullanmıştır. ÖTV mükellefinden satın alınan
2710.19.99.00.23 G.T.İ.P. numaralı heavy neutral
isimli baz yağın tecil-terkin uygulaması kapsamında
üretimde kullanıldığına dair YMM üretim
raporlarından, satın alınan mala ilişkin üretim
raporu imalatçı (A)'nın mal satın aldığı ÖTV
mükellefinin bağlı olduğu vergi dairesine, ithal
edilen malın kullanımına ilişkin üretim raporu ise
kendisinin bağlı olduğu vergi dairesine, 2008 yılı
mart ayında ibraz edilmiştir.
İmalatçı (A), 2008 yılı mart
ayında ibraz edilen YMM üretim raporları ve
kullandığı (EK:22) bilgi formu ile bağlı bulunduğu
vergi dairesine başvurarak, (EK:22) bilgi formunun
yenilenmesini talep etmiştir. Başvuru tarihi itibarı
ile imalatçı (A)'nın (EK:22) bilgi formunda yer alan
indirimli teminat kapsamında kalan miktar 500
kg.'dır.
Buna göre, imalatçı (A)'nın
başvuru tarihinden itibaren geçerli olmak üzere % 5
oranında indirimli teminattan yararlanabileceği
azami miktar; 2006 ve 2007 takvim yılı raporlarına
istinaden verilmiş olan (EK:22) bilgi formunda yer
alan indirimli teminat kapsamında azami miktardan
kalan kısım olan 500 kg. ile 2008 yılı mart YMM
üretim raporlarına istinaden tecil-terkin kapsamında
kullanıldığı tespit edilen 600 kg. olmak üzere
toplam, 1.100 kg. olacaktır.
İlgili vergi dairesince eski
bilgi formunda yer alan indirimli teminat için
kullanılmayan miktarların aktarılması suretiyle yeni
(EK:22) bilgi formu düzenlenerek imalatçı (A)'ya
verilecek ve imalatçı (A)'dan alınan eski bilgi
formu ise muhafaza edilecektir. İndirimli teminat
kapsamında alınabilecek azami miktarın tespiti
amacıyla kullanılan geçmiş yıl raporları sonraki yıl
azami miktarın tespitinde esas alınmayacaktır.
Ayrıca, normal teminat veya
indirimli teminat verilerek tecil edilen verginin
terkin edilmesi sırasında, mükelleflerin vergi
dairelerine gönderilen söz konusu raporlarına
istinaden tecil edilen verginin kısmen terkin
edilmesi ve bunlara ilişkin teminatların kısmen
çözülmesi mümkün bulunmaktadır. "
1.2. Tebliğin
(9.1./c) no.lu bölümünün ikinci cümlesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"Bu kapsamda malın teslim
edildiği dönem beyannamesine alıcının verdiği "Talep
ve Taahhütname" ile sanayi sicil belgesi ve
indirimli teminattan yararlanılan dönemler için
"Tecil -Terkin Kapsamında %5 Oranındaki İndirimli
Teminattan Yararlananlara İlişkin Bilgi Formu"nun
satıcı tarafından aslının aynı olduğu kaşe tatbik
edilip imzalanmak suretiyle onaylanmış fotokopileri
eklenecektir."
1.3. Tebliğin
(9.1./e) no.lu bölümünün dördüncü cümlesi aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"Bu döneme ilişkin olarak vergi
dairesine verilecek ÖTV beyannamesine yukarıda
belirtilen "Talep ve Taahhütname" ile sanayi sicil
belgesi ve indirimli teminattan yararlanılan
dönemler için "Tecil -Terkin Kapsamında %5
oranındaki İndirimli Teminattan Yararlananlara
İlişkin Bilgi Formu"nun onaylı örneği eklenecektir."
1.4. Tebliğin
(16.3.) no.lu bölümünün ikinci paragrafı aşağıdaki
şekilde değiştirilmiştir.
"Öte yandan, genel ve özel
bütçeli idareler, il özel idareleri ve
sermayelerinin % 51'i veya daha fazlası bunlara ait
olan kuruluşlar ile özelleştirme kapsam ve
programına alınmış olup hisselerinin yarısından
fazlası kamuya ait olan kuruluşlardan teminat
aranmayacaktır. (I) sayılı listenin (B) cetvelindeki
malların tecil-terkin uygulaması kapsamında
kullanılmak üzere ithalinde, ithalatçılar, bu
Tebliğin (9.1./b) bölümünde yer alan açıklamalar
çerçevesinde (EK:22) "Bilgi Formu"nda belirtilen
indirimli teminattan yararlanılabilecek azami
miktarla sınırlı olmak kaydıyla,% 5 oranında teminat
vererek ithalat işlemini gerçekleştirebileceklerdir.
(I) sayılı listenin (B)
cetvelindeki malların Kanunun 8/1 inci maddesi
uyarınca tecil-terkin uygulaması kapsamında ithali
ile 2002/4930 sayılı Kararnamenin 4 üncü maddesi
uyarınca aynı cetvelde yer alan ürünlerin imalinde
kullanılmak üzere ithalinde, imalatçılar tarafından
düzenlenen Tebliğ ekindeki (EK:14) "Talep ve
Taahhütname" de gümrük idaresine verilecektir."
1.5. Tebliğin
(16.3.) no.lu bölümünün dördüncü paragrafının son
cümlesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
"İthalat işlemi tamamlandıktan
sonra gümrük idaresi, Tebliğ ekinde (EK:11) olarak
yer alan "İthal Edilen Petrol Ürünleri İle Teminata
Ait Bilgi Formu"nu düzenleyerek bu formla birlikte,
indirimli teminattan yararlanılan dönemler için
ithalatçı imalatçılardan alınan "Tecil -Terkin
Kapsamında % 5 oranındaki İndirimli Teminattan
Yararlananlara İlişkin Bilgi Formu"nun bir örneğini
on gün içinde ithalatçının bağlı olduğu vergi
dairesine gönderecektir."
2. ÖTV ORANLARI VEYA
TUTARLARI
1 Seri No.lu ÖTV Genel Tebliğinin
(11.) bölümünün ilk paragrafı aşağıdaki şekilde
değiştirilmiş ve ikinci ile üçüncü paragrafı Tebliğ
metninden çıkarılmıştır.
"ÖTV Kanununun 12 nci maddesinin
1 numaralı fıkrasında, Kanuna ekli listelerde yer
alan mallardan karşılarında belirtilen tutar ve
oranlarda ÖTV alınacağı hükme bağlanmış olup, (I)
sayılı listedeki mallar için litre, kilogram ve
standart metreküp birimleri itibarıyla maktu vergi
tutarları, (III) sayılı listelerdeki mallar için
asgari maktu vergi tutarları ve nispi vergi
oranları, (II) ve (IV) sayılı listelerdeki mallar
için ise nispi vergi oranları belirlenmiştir."
3. BEYANNAME BİLGİLERİNİN
DOĞRU OLMAMASI
1 Seri No.lu ÖTV Genel Tebliğinin
(12.2.) bölümünün son paragrafından önce gelmek
üzere aşağıdaki paragraf eklenmiştir.
"Elektronik ortamda veya kağıt
ortamda verilen beyannamelerde matrah ve vergi
tutarı dışında, G.T.İ.P. numaralarını, mal ölçü
birimlerini, açıklama ve eklerdeki bilgileri doğru
olarak beyan etmeyen mükellefler hakkında 213 sayılı
Vergi Usul Kanunu hükümleri uyarınca ikinci derece
usulsüzlük cezası uygulanır."
Tebliğ olunur.
EK 1 : İSTİSNA KAPSAMINDA
FUEL OİL SATIN ALMA İZİN BELGESİ
EK 2 : İSTİSNA KAPSAMINDA
MOTORİN SATIN ALMA İZİN BELGESİ
EK 3 : DAĞITIM İZİN BELGESİ
EK 4 : YAKIT DAĞITIM
TAAHÜTNAMESİ
EK 5 : FUEL OİL VE MOTORİN
KULLANIMINA İLİŞKİN TALEP VE TAAHHÜTNAME
EK 22 : TECİL -TERKİN
KAPSAMINDA %5 ORANINDAKİ İNDİRİMLİ TEMİNATTAN
YARARLANANLARA İLİŞKİN BİLGİ FORMU
__________________________________
1 12.6.2002 tarihli ve
24783 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanmıştır.
2 26.07.2008 tarihli ve
26948 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanmıştır.
3 3.3.2001 tarihli ve 24335
mükerrer sayılı Resmî Gazete'de yayımlanmıştır.
4 19.12.1984 tarihli ve
18610 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanmıştır.
5 20.12.2003 tarihli ve
25322 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanmıştır.
6 31.03.2007 tarihli ve
26479 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanmıştır.
7 25.2.1930 tarihli ve 1433
sayılı Resmî Gazete'de yayımlanmıştır.
8 12.4.1991 tarihli ve
20843 mükerrer sayılı Resmî Gazete'de
yayımlanmıştır.
9 10.1.1961 tarihli ve
10703 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanmıştır.
10 30.7.2002
tarihli ve 24831 sayılı Resmî Gazete'de
yayımlanmıştır.